10 tips voor een goede bedrijfsvideo

 

Virtual Studio BACKGROUND

Met een goede bedrijfsvideo laat u de klant in vogelvlucht alle highlights van uw bedrijf zien. Het is een juiste mix van beeld en audio. De kijker krijgt een volledig pakket aan informatie en vanuit zijn relaxte stoel in 1 keer een super goede indruk van uw bedrijf. Mensen krijgen een gevoel bij uw bedrijf doordat ze de sfeer kunnen proeven. Maar, hoe maakt u nou eigenlijk een goede bedrijfsvideo? Ik geef u 10 tips waarmee u zelf aan de slag kunt gaan:

1. Doel • Wat wilt u met de video bereiken?
2. Doelgroep • Wie gaat de video bekijken?
3. Inhoud • Wat wilt u met de video vertellen?
4. Platform • Waar wordt de videoproductie vertoond?
5. Stijl • Formeel, informeel, snel, flitsend, rustig, grappig, ludiek, cinematisch, etc.
6. Categorie • Bedrijfsfilm, instructievideo, presentatie, testimonial, mobiele studio, evenement, nieuws, informatieve film, video-pitch, promotiefilm, videoclip, reportage etc…
7. Locaties • Waar vinden de opnamen plaats?
8. Interviews • Wilt u interviews in de videoproductie of alleen beelden?
9. Voice Over • Wilt u een voice over om het verhaal te ondersteunen?
10. Muziek • Wilt u muziek onder de videobeelden?
11. Budget • Hoeveel wilt u besteden?

Doel • Wat wilt u met de video bereiken?

Het moet voor de kijker duidelijk zijn met welk doel de bedrijfsfilm is gemaakt. U moet dus goed nadenken over wat u met de film wilt bereiken. Wilt u meer producten verkopen? Wilt u dat de klant ziet hoe uw bedrijf eruit ziet? Wilt u dat de klant een beleving ervaart? Wilt u informatief zijn? Wilt u uitleggen hoe uw product werkt? Etc… Denk hier goed over na en zet uw doel op papier. Ga vervolgens aan de slag met de inhoud, concept en script.

Doelgroep • Wie gaat de video bekijken?

Denk goed na over wie uw doelgroep is. Zijn dit uw klanten die nog niks of weinig over uw product weten? Zijn dit nieuwe medewerkers die u wilt laten zien hoe leuk uw bedrijf is? Of zijn het bestaande afnemers van uw product die u wilt informeren over het gebruik ervan? Het is belangrijk om uw doelgroep te bepalen en met deze informatie het plan van aanpak te gaan schrijven.

Inhoud • Wat wilt u met de video vertellen?

Veel bedrijven maken de fout om teveel informatie in een video te willen stoppen. “Als we dan toch een video maken, dan maar alle ins en outs erin zetten.” Mijn advies is om de boodschap kort en krachtig te houden. Bedenk uw 3 belangrijkste onderwerpen en schrijf deze uit. U kunt marketingtools gebruiken zoals de 5 W’s. Wie, wat, waar, wanneer en waarom? Wie ben u, wat doe u, waar doet u dat, wanneer en vooral waarom doet u dat? Waarschijnlijk heeft u dit al uitvoerig uitgewerkt en staat al deze informatie al op uw website. Zet dit nu weer in een documentje. Schrap alle overbodige informatie en kom tot de kern.

Ik streef er altijd naar om een webvideo op ongeveer 2 minuten te houden. Hooguit 3 maar zeker niet langer. De aandacht boog van de kijker is kort. Hou hier rekening mee. Bouw ook pauzes in de video met een clipje van beelden en een ondersteunend muziekje. Dit geeft de kijker rust en de gelegenheid om de informatie goed te verwerken.

Platform • Waar wordt de videoproductie vertoond?

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om aan online video te doen. De video komt dan op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo te staan en wordt middels een embedded code vertoond op de website van het bedrijf. Ik vind dit een zeer goede basis. Maar daar houdt het niet bij op. Gebruik vooral social media als Facebook, Linkedin of twitter om de video te verspreiden. U zult verbaasd zijn hoeveel meer uw video bekeken wordt als u hem deelt via social media. De kijker kan zelf bepalen waar en wanneer hij de video wilt zien.

Uiteraard kun u er ook voor kiezen om traditionele kanalen te gebruiken. Denk hierbij aan de reclamebloks op televisie. Ik vind dit echter een achterhaald medium. Het kost super veel geld en de campagne is maar van korte duur. Bovendien moet u minimaal 4 keer per jaar zo’n campagne houden om merkbekendheid te krijgen.

Aan de hand van uw doelgroep en doel kan het natuurlijk ook zo zijn dat u de video helemaal niet aan het grote publiek laat zien. Het kan ook gebruikt worden om presentaties te versterken of om nieuwe medewerkers te informeren. Of om een briefing te geven over een bepaald onderwerp.

Stijl • Formeel, informeel, snel, flitsend, rustig, grappig, ludiek, cinematisch, etc…

De stijl is een belangrijk onderdeel van uw video. Dit hangt nauw samen met uw doel en doelgroep.
Wilt u bijvoorbeeld oudere mensen laten zien hoe mooi uw boottocht over de Rijn is, kom dan niet aan met een super flitsende videoclip met dubstep eronder. Nee, maak dan juist een rustige film waarin met misschien wel klassieke muziek en een warme candlelight voice-over de boodschap duidelijk wordt verteld.

Zorg ervoor dat de huisstijl van uw bedrijf terugkomt in de video. Dit zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. Afwisselende beelden en een goede verhouding van gesproken tekst (voice over) en/ of quotes. Logo en payoff aan het begint. Speel met de camerastandpunten en monteer de video op een goed beeldritme.

Ik adviseer om aan het einde van de video duidelijk de naam van uw bedrijf te vermelden, het logo en een verwijzing naar uw website. Op de website staat uitgebreide informatie over uw bedrijf.

Categorie • Bedrijfsfilm, instructievideo, presentatie, testimonial, mobiele studio, evenement, nieuws, informatieve film, video-pitch, promotiefilm, videoclip, reportage etc…

Tijdens het bepalen van uw doel en doelgroep wordt al snel duidelijk in welke categorie uw video komt te vallen. Kijk in mijn blog over online video voor meer informatie over deze categorieën.

Locaties • Waar vinden de opnamen plaats?

U weet nu wie u wilt bereiken en wat u wilt vertellen. Hoog tijd om over de locaties na te gaan denken. Een goed voorbeeld is de promotievideo die ik voor Zonnig Zeilen heb gemaakt. Zij bieden luxe zeilvakanties aan in Turkije en Griekenland. Het bedrijf zit in Utrecht. Het ligt voor de hand dat de opnames in Griekenaland en Turkijke plaats hebben gevonden. Op het zeiljacht, in de haventjes, langs de baaitjes etc… Het zou raar zijn als we in Utrecht op kantoor de informatie hadden gefilmd. U wilt de klant de beleving meegeven, niet het kantoor waar u zit.

Een ander voorbeeld: voor YouMedical heb ik instructievideo’s gemaakt over producten. Hier hebben we ervoor gekozen om in de studio de opnames te doen. In de studio kunt u elke sfeer creëren die u maar wilt. Voor deze medische producten was een steriele, witte achtergrond gewenst.

Voor weer een andere opdrachtgever bouwen we de studio op in de showroom van een autodealer. Hier wordt een journaal gepresenteerd over de ontwikkelingen op restwaardegebied.

Zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken. Het gaat er dus om dat de locaties die u kiest passen bij uw onderwerp, doelgroep en wat u wilt vertellen.

Interviews • Wilt u interviews in de videoproductie of alleen beelden?

Dit is een onderwerp waar ik heel goed over na zou denken als bedrijf. Een interview met een deskundige kan zorgen voor meer geloofwaardigheid. Echter is mijn ervaring dat interviews meestal erg lang duren. Iemand vertelt graag over zijn passie en zal daarom ook veel vertellen. Zoals eerder gezegd kan teveel informatie zorgen dat de boodschap niet goed blijft hangen.

Als u dus kiest voor interviews in uw video, bereid deze dan goed voor. Zet vragen op papier en geef deze van te voren al aan de geïnterviewde. Geef aan dat u korte en krachtige antwoorden wilt. Geen lange verhalen. De 2 minuten zijn namelijk snel bereikt.

Voice Over • Wilt u een voice over om het verhaal te ondersteunen?

Bijna alle video’s die ik maak worden ondersteund door een voice over. Ik schrijf in het plan van aanpak de voice over helemaal uit. Dit is in mijn ogen het belangrijkste onderdeel van de video. Zorg voor een kort en krachtig verhaal. Schrijf de boodschap uit en redigeer net zo lang tot u een supersterke tekst heeft. Ga deze ook timen. Neem op hoe lang het duurt voordat u hem helemaal uitgesproken hebt. Valt dit in de tijd die de video mag duren?

Als u de voice-over uitgeschreven heeft, kunt u ook makkelijk gaan bepalen welke shots daarbij nodig zijn.

Er zijn vele mogelijkheden voor het inspreken van de voice-over. Een fout die ik vaak zie in bedrijven is dat iemand uit het bedrijf, dat wel ff doet. Met het gevolg dat een saaie stem de video compleet onderuit haalt. Ten eerste omdat deze persoon er geen ervaring mee heeft en ten tweede omdat het een slechte opname is. Weerkaatsing van geluid op de achtergrond, geluiden van de straat, Gekuch etc…

Een goede voiceover is dus belangrijk. Neem dit mee in het budget. Er zijn vele bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Een daarvan is Stemzoeker.
U kunt op hun website verschillende stemmen beluisteren en kiezen voor degene die het beste bij uw bedrijf past.

Muziek • Wilt u muziek onder de videobeelden?

Ik vind het altijd wel lekker om een ondersteunend muziekje onder video’s te plaatsen. Dit moet natuurlijk goed passen bij het onderwerp. Als de voice over spreekt zou ik de muziek eronder zacht zetten of uitzetten. Als het er al onder staat dan een rustig muziekje. Wat de voice-over vertelt is het belangrijkste, niet de muziek.

Er zijn verschillende sites waar u rechtenvrije muziek kunt downloaden. U kunt namelijk niet zomaar een bekend nummer eronder plaatsen. U heeft dan toestemming nodig van de artiest of platenmaatschappij. Buma Stemra is de organisatie die de rechten van muziek bijhoudt in Nederland.

Hieronder een paar sites waar ik vaak rechtenvrije muziek vandaan haal:

https://www.youtube.com/audiolibrary
http://www.freeplaymusic.com
http://www.freestockmusic.com
http://www.incompetech.com

Er zijn ook sites waar u voor een kleine vergoeding ook muziek kunt downloaden voor uw productie. Een voorbeeld daarvan is www.Pond5.com

Budget • Hoeveel wilt u besteden?

U kunt wel een super strakke videoclip willen waarin helicopters over het gebouw vliegen maar als u maar € 100,- budget heeft dan kunt u dat wel vergeten. Denk er goed over na wat u wilt uitgeven. Ik reken voor een eenvoudige bedrijfsvideo zo’n € 750,- Dat is voor een dagdeel filmen en een dag monteren. Ik spreek dan zelf de voiceover in in mijn studio en plaats een rechtenvrije muziek eronder. Wilt u dat helicoptershot, dan kan dat tegenwoordig heel goed met een drone. (op afstand bestuurbare helicopter). Wilt u een nummer van Queen eronder, dan moet u rechten betalen. Wilt u met meer camera’s tegelijk draaien, wilt u visagie erbij, extra lichten op het gebouw etc… Allemaal factoren die het duurder maken.

Een goed voorbeeld van een super dure productie is deze video van Old Spice – Behind the scenes:

De goedkoopste oplossing is dat u zelf met uw Smartphone wat gaat filmen en in windows moviemaker aan de slag gaat. Wilt u professioneel overkomen, laat de productie dan over een iemand die er verstand van heeft. Iemand die met goede camera’s filmt, weet wat goede kaders zijn, goede montagesoftware heeft en vooral iemand met ervaring.

Met bovenstaande ingrediënten kunt u in ieder geval alvast een goed doordacht plan van aanpak maken.

Uiteraard hou ik me aanbevolen voor de uitvoering van het plan. Wilt u meer informatie of hulp bij het maken van een professionele bedrijfsvideo? Mail me dan op robin@rjcreations.nl

Succes met uw bedrijfsfilm!

– Robin Jongerden

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Contact