8 maart 2015 Robin Jongerden

Handige tips voor het verspreiden van online video

Ik krijg vaak van klanten de vraag wat ze nou moeten doen om hun video zoveel mogelijk te verspreiden. Misschien komt het wel bekend voor. U heeft een video (laten maken) en dan? Op YouTube zetten en wachten op die nieuwe klanten is niet genoeg. U kunt veel meer doen om zoveel mogelijk views te krijgen en traffic te genereren naar uw product of dienst.

Ik hoef niet meer uit te leggen dat video belangrijk is voor de online marketing strategie. Ok dan, heel even nog kort de feitjes op een rij:

Video is de toekomst! TV’s hebben steeds vaker de Smart functie. En bijna elke telefoon kan video afspelen tegenwoordig. Zo kunt u op TV of telefoon YouTube kijken waar en wanneer u maar wilt.
• YouTube is op Google na de grootste zoekmachine op internet. In Nederland alleen al zijn elke dag meer dan 1,1 miljoen mensen actief op YouTube.
• Meer dan 80% van de marketeers gebruikt online video in de bedrijfsstrategie.
• 46% van de mensen zegt meer informatie te willen na het kijken van online video.
• Met video laat u in korte tijd de highlights van uw bedrijf of dienst zien. Het is een juiste mix aan beeld en geluid en het geeft de ervaring mee aan de kijker.

Maar dat wist u waarschijnlijk al, want u wilt dat uw video veel bekeken gaat worden. Dus u heeft er al een. Hoe pakt u dat nou aan?

Ik adviseer om de video sowieso op YouTube te plaatsen. Veel mensen zoeken op YouTube naar content. Daarnaast kunt u de video ook zelf gaan hosten of bijvoorbeeld op Vimeo zetten. Alleen uploaden naar YouTube is niet genoeg. Wat u moet doen is het volgende:

• Kies een goede, pakkende titel
• Plaats zoveel mogelijk TAGS. (Keywords)
• Maak een goede, korte en duidelijke omschrijving.

De titel:

Als u een video gaat uploaden dan geeft YouTube automatisch een titel die gelijk staat aan de bestandsnaam van de video. Stel uw bestand heet ‘Onze bedrijfsvideo 4e montage, definitief’ dan komt dit ook keurig als titel bij YouTube te staan. Wat ik veel zie is dat mensen het daarbij laten. Hij staat immers online, klaar toch? Nou, nee. Tijdens het uploaden kunt u alle velden aanpassen dus bedenk nou een goede titel. In mijn voorbeeld kunt u er van maken: “Een relaxte zeilvakantie boekt u bij Zonnig Zeilen.” Zorg ervoor dat de woorden die u in de titel gebruikt belangrijke keywords zijn zodat de zoekmachines u beter vinden. In het voorbeeld ‘zijn ‘relax en zeilvakantie’ goede keywords. Zet uw bedrijfsnaam ook achteraan. Mensen zullen eerder zoeken op zeilvakantie dan op Zonnig Zeilen.

Miniatuur:

Als de video klaar is met uploaden dan kunt u een miniatuur uitkiezen. Deze miniatuur zien mensen in de zoekresultaten van YouTube. U geeft de mogelijkheid uit 3 keuzes. Kies de beste uit. Zit deze er niet tussen dan kunt u ook een afbeelding toevoegen. Dit is wel een stap voor gevorderden. Uw account moet daarvoor geverifieerd zijn. Meer uitleg hierover vindt u op VideoMarketing Nederland.

TAGS (Keywords):

Het is heel belangrijk om de TAGS in te vullen. Vul er zoveel mogelijk in. Hiermee helpt u de zoeker zoveel mogelijk om bij uw video uit te komen. Voor de zeilvakantie kunt u bijvoorbeeld de volgende keywords gebruiken: zeilen, zon, zee, strand, havens, water, eten, genieten, relaxen etc… Komt u er nou niet uit? Dan zijn er handige keyword generators die u verder kunnen helpen.

Beschrijving:

Als mensen zoeken op YouTube dan krijgen ze een rijtje aan resultaten. Hierin staat de eerste zin van de beschrijving. Zorg ervoor dat dit een pakkende zin is zodat u in 1 oogopslag ziet waar de video over gaat. Het verhaal wat u erbij schrijft moet kort en bondig zijn. Onderaan kunt u wat links zetten naar bijvoorbeeld uw bedrijfspagina of social media. Zet altijd http:// voor de link. Hierdoor wordt de link klikbaar.

Categorie:

YouTube heeft een aantal categorieën die u kunt kiezen. Kies de juiste uit die het best past bij uw video.

Videoaantekeningen:

U kunt aan de video aantekeningen toevoegen. Ik ben hier echter niet zo’n voorstander van. Ik vind dat de video dan vervuild raakt en de aandacht afgeleid wordt. Maar zo’n aantekening kan handig zijn als u graag wilt dat de kijker op een bepaalde link uitkomt. Bijvoorbeeld naar uw actiepagina.

Naast deze velden kunt u nog de videolocatie aanpassen en de opnamedatum. Ik denk dat dit niet super belangrijk is voor de vindbaarheid van de video.

Goed, nu heeft u alle velden juist ingevuld en staat de video online op YouTube. Wat nu?
Hoog tijd om de video verder te verspreiden. Log in op alle social media sites en plaats hier uw video. Denk hierbij aan Facebook, LinkedIn en Twitter. Dit zijn de 3 grootste.
Daarnaast zet u de video uiteraard op uw corporate website. Als het over uw bedrijf gaat dan zelfs op de homepage. Gaat het over iets anders, bijvoorbeeld een event. Zet het dan bij ‘nieuws.’ Deel de video via de nieuwsbrief of zet onderaan uw mail bij de handtekening een link naar de video. U kunt de video ook laten zien bij presentaties of inzetten in een persbericht. Kortom, zet alle communicatie kanalen in om de video zichtbaar te maken.
Voor de zoekmachines geldt: hoe meer links naar de video, hoe beter u wordt gevonden.

Als laatste tip geef ik mee om al uw communicatie kanalen van dezelfde huisstijl te voorzien. Dus zorg er ook voor dat uw(YouTube) kanaal er goed uit ziet. Met mooie scherpe foto’s, logo’s, omschrijvingen en verwijzingen naar de thuisbasis, uw eigen site. Ik knap er altijd op af als een kanaal een pixelige foto heeft of erger nog, helemaal geen foto.

Ik hoop dat ik u met bovenstaande tips een beetje op weg heb kunnen helpen.

– Robin Jongerden

 

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Contact